حجت الاسلامسید سجاد ایزدهیبه مناسبت روز قدسدر گفتگو با خبرنگار مهرگفت: پدیده انقلاب اسلامیبا محوریت مرحوم امام یک اثر کوتاه مدت و یک اثر بلندمدت داشت. اثر کوتاه مدت آن از بین رفتن رژیم شاه و سلطه طاغوت بود. اما در دراز مدت بنیاد انقلاب اسلامیمنطقی دارد که عبارت است از ظلم ستیزی و عدم قبول نظام سلطه و که بر تفکر صهیونیسم استوار است. بنا بر این بود که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ در منطقه بیاید و توسعه پیدا کند و نقشه آن بین نیل تا فرات گسترش یابد. این فرایند عملاً در جریان بود و نیروی عمده مخالفی هم وجود نداشت. حتی مخالفانی که در فلسطین یا لبنان یا سوریه بودند عمدتاً یا نیروهای مبارز ناسیونالیست عربی بودند یا مبارزانی که رویکرد سوسیالیستی داشتند و رویکرد اسلامیبر آنها حاکم نبود.
رئیس پژوهشکده نظامهای اسلامیپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامیافزود: پیامیکه انقلاب اسلامیبرای جهان اسلام به ارمغان آورد و به صورت نمونه در بحث فلسطین، مقاومت در برابر نظام سلطه و جایگزین کردن فرهنگ اسلامیبه جای فرهنگ غربی و مادی بود. در کوتاه مدت نوع مبارزان عوض شدند و رویکردها اسلامیشد و هر چه گذشت نفوذ اسرائیل در کشورهای دیگر کم شد. به گونهای که روزی داعیه نیل تا فرات را داشت اما امروز عملاً در داخل سرزمینهای اشغالی دور خود دیوار کشیده و خود را محدود به آن دیوارها کرده و نمیتواند از آن فراتر رود.
وی ادامه داد: حضرت امام روز قدسرا مطرح کرد و این تقویمیاست که برای مسلمانان است و به ایران اختصاص ندارد و حتی آزادگان جهان هم از آن پیروی میکنند. فلسفه روز قدسگرچه از بین رفتن رژیم جعلی اسرائیل است اما عملاً از یک جهت معیار وحدت جهان اسلام است. چون نقطه مشترکی که تقریباً همه مسلمانان در همه جای دنیا بر آن وفاق دارند بحث فلسطین و مبارزه با اسرائیل است. از سوی دیگر مسئله فلسطین به محدوده جغرافیایی خاص محدود نمیشود. این گونه نیست که مسئله فقط محدود به یک منطقه اشغال شده توسط صهیونیستها باشد بلکه منطق صهیونیسم یک منطق جهانی است.
سجاد ایزدهیاضافه کرد: از یک طرف از لحاظ اقتصادی نفوذ صهیونیستها در سازمانهای پولی و بانکی در حال توسعه است. از طرف دیگر تفکر فرهنگی، رسانه و سبک زندگی صهیونیستها در حال گسترش است. از طرفی نیز فعالیتهای سیاسی آن هاستکه در تلاش هستند نهادهای عمده سیاسی بین المللیرا اشغال کنند. بنابراین مسئله روز قدسو حمایت از فلسطین در واقع تقابل با رژیمیاست که میخواهد به مانند یک اختاپوس همه ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان را در بر بگیرد.
وی سپس عنوان کرد: انقلاب اسلامیبه عنوان تنها گزینهای که مقابل این منطق صهیونیستی ایستاد و کابوسی برای آنها تلقی شد. امروزه منطق انقلاب اسلامیباید به یک تمدنی تبدیل شود که به جای ارزشها و معیارهای صهیونیستی، ارزشهای اسلامیو فطری در آن حاکم شود. روز قدساحیای انقلاب اسلامی، پیام انقلاب اسلامیو تقابل با صهیونیسم و رژیم صهیونیستی است. در سطح خرد از اسرائیل و رژیم صهیونیستی در یک منطقه صحبت میکنیم که جنایتهای فراوانی را صورت داده اما در سطح کلان از یک تفکری صحبت میکنیم که در نهادهای حاکمیتی جهان وجود دارد و در بسیاری از کشورها نفوذ کرده و تلاش دارد حتی برای مسلمانان تبدیل به یک سبک زندگی خاص شود.
سجاد ایزدهیاظهار داشت: روز قدسنماد بازگشت به اسلام اصیل در مقابل تمدن مادی مبتنی بر سرمایه داری و الحاد است. این تذکر را باید به همه مسلمانان بلکه به همه آزادگان عالم داد تا در این روز ندای پیام انقلاب اسلامیرا در مقابل پیام نظام سلطه و صهیونیسم در عالم پراکنده کنند. راه حلیکه از ابتدا مقام معظم رهبری در این زمینه اعلام کردند راه حل اول و آخر و بلکه راه حل انحصاری است؛ یعنی مراجعه به آرا عمومیاز سوی همه ساکنین اصلی سرزمین فلسطین. ایشان از این جهت تعبیر راه حل نهایی را به کار بردند چون همه راه حلها از جمله مذاکره، عقب نشینی و یا دو کشور کنار هم در عمل محکوم به شکست بودهاند و هیچ فایدهای نداشتهاند.
وی تأکید کرد: نه فقط آخرین راه بلکه تنها راه همین است. ممکن است از لحاظ ترتیب تاریخی آخرین راه باشد اما اولین و آخرین و تنها راه حل منطقی است و حتی غربیها هم آن را قبول دارند که همان دموکراسی و مردم سالاری است. بحث اینجاست که از چه کسانی باید پرسیده شود که حکومت مطلوب شأن چیست؟ قطعاً مردمان اصلی همان سرزمین. اگر قرار باشد در یک محلهای یک قلدری بیاید و خانهای را اشغال کند، اگر ۷۰ سال هم بماند این ماندن در آنجا ایجاد صلاحیت و حق نمیکند و غاصب است. این منزل حق کسانی است که مالک آنجا هستند. یعنی ساکنان اصلی آن سرزمین که در حال حاضر در اطراف یعنی در سوریه، لبنان، اردن و … پراکندهاند.
سجاد ایزدهیهمچنین گفت: اینهایی که در حال حاضر در کشورهای دیگر پناهنده یا مهاجر هستند باید برای خودشان تصمیم بگیرند. هیچ چاره دیگری وجود ندارد و منطقی هم که مقام معظم رهبری میفرمایند این است. هر حاکمیتی از حیث استاندارد جهانی باید مبتنی بر حاکمان، شهروندان و سرزمین باشد. اگر حاکمیتی سرزمین نداشته باشد حاکمیت نیست. اگر حاکمیتی شهروند نداشته باشد حاکمیت نیست و اگر حاکمیتی کارگزار نداشته باشد حاکمیت نیست.
وی سپس عنوان کرد: در موضوع رژیم صهیونیستی اینها دو مقوله را عملاً غصب کردند. اول اینکه سرزمین را از جای دیگر گرفتهاند و غصب کردهاند و مال خودشان نیست. از طرفی شهروندان را از جاهای دیگر به اینجا آوردهاند و شهروندان اصیل اینجا را بیرون کردهاند. چاره کار تنها این است که شهروندان هر کشور برای کشور خود تصمیم بگیرند. مستأجران مستعجلآنجا از حقی برخوردار نیستند و هر چه صاحبان اصلی تصمیم بگیرند همان خواهد شد. با قواعد امروز جهانی چارهای جز این نیست. نه بحث اول و آخر است و نه تشابهی در کار است. بلکه تنها راه حل این است.
سجاد ایزدهیهمچنین اظهار داشت: نکته دیگر این است که طبیعتاً اگر سالهای گذشته در روز قدسراهپیمایی میکردیم و به خیابان میآمدیم یکی از آثار آن این بود که به رسانههای جهان و مردم آزاده دنیا بفهمانیم که حمایت جدی وجود دارد. از طرفی هم برای خودمان این فضا میسر میشد که ما طرفدار ظلم نیستیم بلکه مخالف ظلم ایم. اما با شرایط کنونی منطقی که امروز باید با آن مواجه شویم این است که باید در سطح نخبگانی و در سطح تودهها این پیام را از راههای دیگر به مردم آزاده جهان برسانیم. فضای مجازی و رسانهها این قابلیت را دارند که از این طریق حرفها را بهتر میتوان منتقل کرد. لذا باید رویکرد مجازی این تظاهرات هم محقق شود.
وی ادامه داد: مهم این است که هدف راهپیمایی محقق شود. اگر در گذشته راهپیمایی با هدف اعلام حقیقت به آزادگان عالم بود امروز هم باید این هدف محقق شود. باید از طریق رسانههای نو حقیقت را منتقل کنیم. هشتگ کردن، ترندکردن، ترجمه کردن، هشدار دادن و … کارهایی است که مردم ما میتوانند انجام دهند. اما کار دیگری که توده مردم میتوانند انجام دهند این است که اگر رژیم صهیونیستی پشتوانه اقتصادی خود را از دست بدهد به طبع دیگر برقرار نخواهد بود. همان طور که آمریکا میخواهد ما را تحریم کند تا پشتوانه اقتصادی ما تضعیف شود که ما را به زانو در بیاورد که البته این ملت مقاومت را پذیرفتهاند، این پیام را باید هم مردم ایران و هم آزادگان جهان دریابند که باید اقتصاد نیمه جان اسرائیل تضعیف شود.
سجاد ایزدهیدر پایان گفت: نه فقط کالاهای اسرائیلی بلکه کالاهای شرکتهایی که صهیونیستها در کل جهان در اختیار دارند باید تحریم و به تعبیری بایکوت شود و کسی آنها را نخرد. اگر این اتفاق بیفتد نظام اقتصادی اسرائیل تضعیف میشود و در نتیجه مردم مهاجر رژیم صهیونیستی مهاجرت معکوس خواهند کرد و اگر این مهاجرت معکوس رخ دهد به این معنی است که رژیم صهیونیستی از بین خواهد رفت که غایت همان روزی است که از آن به نام روز قدسیاد میکنیم.